ISTORIC
Situat la rascrucea unor vechi drumuri comerciale europene, pe cursul inferior al Dunarii, orasul-port Galati a constituit inca din perioada medievala poarta maritima de intrare in spatiul european, in mijlocul intereselor avute de turci, rusi, greci, austrieci si englezi, fiecare dorind sa obtina controlul total.
Dunarea a fost intotdeauna cel mai important fluviu european din punct de vedere comercial, fiind o punte intre est si vest, construindu-se in acest loc, Galati, o traditie comerciala internationala.
Galatiul era inca din secolul XVIII un important antrepozit de marfuri pentru imperiul otoman avand si un santier naval unde se construiau mari nave comerciale si de razboi pentru flota imperiala. Dupa ridicarea monopolului turcesc asupra comertului romanesc (1829) a inceput adevarata ascensiune europeana a orasului-port Galati.
Traditia de comert liber a acestei regiuni din Europa incepe din 1837, data la care Galati dobandeste statutul de Porto Franco, port comercial liber.
Galatiul a fost sediul permanent al Comisiei Europene a Dunarii intre anii 1856-1948, un statut care sublinia importanta de prim rang intre centrele urbane si de comert ale lumii. De altfel, in perioada interbelica 20 dintre statele lumii erau reprezentate de consulate sau viceconsulate cu sediul in orasul de la Dunare.
Datorita diversificarii si cresterii volumul de marfuri tranzitate prin portul Galati, a fost necesar extinderea portului vechi-docuri prin construirea la inceputul secolului XX (intre 1909 si 1923) a unui nou bazin portuar cu 2 dane, situat pe malul stang al Dunarii, pe sectorul maritim, la mila 79. Totodata, s-a consolidat si amenajat cheiul Dunarii, fiind realizate 8 dane care pot opera nave maritime.
AZI
Portul Bazinul Nou a fost privatizat in anul 1997 fiind preluat de grupul de firme Metaltrade International, grup cu capital integral privat romanesc, coordonat de domnul Corneliu Gavaneanu si s-au realizat investitii in segmentul de productie / procesare laminate din otel si prelucrarea lemnului.
Portul Bazinul Nou face parte din complexul portuar al orasului Galati, fiind cel mai mare port romanesc la Dunare, care poate opera nave atat in trafic fluvial cat si maritim.
Portul Galati a fost inclus în reţeaua centrală europeana de transport „TEN-T”, facand parte din coridorul VII prin care se realizeaza conexiunea dintre tarile din Orientul Mijlociu, Asia si Europa, Portul Bazinul Nou fiind destinatarul investitiilor in aceasta noua strategie de dezvoltare.